Odštartovala raketa Antares s loďou Cygnus k ISS
19.09.2013 10:53
Včera o 16:58 LSEČ odštartovala k prvému letu so zásobami na palube pre Medzinárodnú vesmírnu stanicu ďalšia americká súkromná nákladná kozmická loď Cygnus (na výrobe sa tiež podielali iné štáty, napr. na časti konštrukcie sa podielalo Taliansko). Vyniesla ju raketa Antares, ktorá v prvom stupni používa pôvodné ruské motory NK-33 označené AJ-26. Na palube je tentokrát len 700 kg nákladu - potraviny, oblečenie pre kozmonautov, prostridky na opravu a údržbu a na niektoré experimenty.
Raketa Antares vyštartovala o 16:58 zo základne Wallops vo Virginii. Po tohtoročnej prvej skúške rakety s maketou nákladnej lode na obežnú dráhu ide o prvý let tentokrát už k ISS. Loď má tvar valca s panelmi slnečných batérii, dĺžku 3,66 metra, priemer 3,07 metra a nosnosť 2000 kg nákladu. V neskoršej verzii bude mať dĺžku 4,86 metra a bude môcť vyniesť náklad až s hmotnosťou 2700 kg. Na palube je tentokrát len 700 kg nákladu - potraviny, oblečenie pre kozmonautov, prostridky na opravu a údržbu a na niektoré experimenty.
Ide totiž o tzv. "demonštračný let", ktorý by mal byť spoľahlivý. Na tomto lete totiž záleži, či ešte koncom roku vzlietne už plne naložená loď Cygnus, v roku 2014 ďalšie tri a v rokoch 2015 a 2016 ešte ďalšie dve každý rok. Ide o kontrakt za 1,9 miliardy dolárov, ktorý od NASA získala firma Orbital Sciences.
Vzlet a celková práca rakety Antares sa javila ako bezproblémový, štart prebehol bez výraznejších anomálií. Prvý stupeň sa vypol o trošku neskôr oproti plánu, čo ale nemalo nejaký zásadný vplyv na celý let. Tiež kamery na palube Antaresu v neskorších fázach štartu už nepracovali, nejedná sa však o nejakú vážnu poruchu. Oproti problémom v apríli bola dosiahnutá o niečo vyššia obežná doba oproti plánom. Parametre obežnej dráhy sú: apogeum 298 km a perigeum 257 km, takže nie je problém sa pomocou krátkych spustení motora dostať k stanici. Tam by sa mala loď dostať o tri dni.
Po ceste k stanici čakajú na Cygnus tri dôležité demonštrácie činnosti: skúška zistenia vlastnej polohy pomocou GPS, let s deaktivovanými motormi (tzv. "free drift") a schopnosť abortu, teda okamžitého núdzového zastavenia príletu k cieľu, príp. cúvnutie. Skúšky by sa mali začať už dnes.
Loď Cygnus je v perfektnom technickom stave, solárne panely dodávajú predpísané množstvo prúdu a pohonný systém je tiež plne funkčný. Bez problémov funguje podľa Orbitalu aj spojenie so Zemou. Finálny prílet k stanici zaháji Cygnus v nedeľu 22. septembra ráno nášho času. Ďalší Cygnus, ktorého štart je stanovený na termín 8. a 21. december, má vzlietnuť k ISS s nákladom s hmotnosťou 1300 kg.
Začína teda nová kapitola súkromných kozmických transportných prostriedkov, ktorá ba mala okrem iného výrazne znížiť prevádzkové náklady.
Nákladná loď Cygnus doplní flotilu nepilotovaných nákladných lodí, prepravujúcich náklady na ISS – európsku ATV (ešte nás čaká jeden štart), japonskú HATV (ešte by sa mali uskutočniť 3 štarty) a Dragon od ďalšej americkej súkromnej spoločnosti SpaceX (ešte nás čaká 10 štartov až do roku 2016). Už tradičnou nákladnou loďou je ruský Progress. Jediným dopravným prostriedkom vybaveným návratovou kabínou je z týchto všetkých Dragon od firmy SpaceX. Všetky ostatné uvedené nákladné lode zanikajú po odpojení od stanice a po zostupe v horných vrstvách atmosféry.
Tiež prílet je odlišný. Cygnus, Dragon a HTV sa pomocou autopilota priblížia k stanici ISS do vzdialenosti 10 metrov, potom sú zachytené kanadským manipulačným ramenom a ukotvené pri stanici. Progress (Rusko) a ATV (Európa) sa spájajú so stanicou samé a sú vybavené príslušnou automatikou.
V prípade ďalších informácii je možné navštíviť tento odkaz.
Autorom informácii do článku je Pavel Toufar, informácie o priebehu štartu pochádzajú z tlačovej konferencie.