Táto informácia prichádza po 21. úspešnom lete vrtuľníku, ktorý je základom pri prekonávaní severozápadnej časti regiónu známeho ako „Séítah“.
„Pred menej ako rokom sme ani nevedeli, či je možný riadený let lietadla na Marse,“ povedal Thomas Zurbuchen z riaditeľstva vedeckých misií NASA. „Teraz sa tešíme na zapojenie Ingenuity do druhej vedeckej kampane Perseverance.“
Nová oblasť skúmania Ingenuity je úplne odlišná relatívne plochého terénu, nad ktorým lieta od svojho prvého letu v apríli minulého roka. Niekoľko kilometrov široká delta tvorená prastarou riekou sa týči viac ako 40 metrov nad dnom krátera. Delta je plná rozoklaných útesov, šikmých plôch, vyčnievajúcich balvanov a pieskových dún (ktoré by mohli roveru spôsobiť problémy pri jeho jazde, prípadne prevrátiť helikoptéru po pristátí), sľubuje množstvo geologických objavov – možno dokonca dôkaz potrebný na to, aby to bolo možné potvrdiť mikroskopický život, ktorý kedysi existoval na Marse pred miliardami rokov.
Po dosiahnutí delty bude prvou úlohou Ingenuity pomôcť určiť, do ktorého z dvoch suchých riečnych kanálov by mala Perseverance vydať. Zároveň Ingenuity pomôže tímu Perseverance posúdiť potenciálne vedecké ciele.
„Výskumné úlohy v delte Jezero budú najväčšou výzvou, ktorej čelí tím Ingenuity od prvého letu na Marse,“ povedal Teddy Tzanetos, vedúci tímu Ingenuity JPL . "Aby sme zvýšili naše šance na úspech, zväčšili sme počet pracovníkov v našom tíme a robíme inovácie softvéru zamerané na zlepšenie flexibility a bezpečnosti letu."
Niekoľko z týchto updateov prispelo tiež k zníženiu chýb v navigácii počas letu a teda aj bezpečnosť letu a pristátia. Nedávna zmena softvéru umožní lietať Ingenuity aj vo väčších výškach ako doteraz limitných 15 metrov nad terénom. Táto zmena môže viesť k postupnému zvyšovaniu rýchlosti a aj doletu. Druhá aktualizácia umožnila Ingenuity meniť rýchlosť počas letu. Ďalšia mu umožňuje lepšie porozumieť zmenám textúry terénu počas letu a prispôsobiť sa im. Budúce aktualizácie softvéru budú zahŕňať pridanie výškových máp terénu do navigačného filtra a schopnosť vyhnúť sa nebezpečenstvu v mieste pristátia.
Pred začatím leteckého prieskumu delty musí Ingenuity dokončiť svoju cestu do tejto oblasti. Ďalší let Ingenuity, ktorý je naplánovaný najskôr na 19. marca, bude asi 350 metrov dlhý let, ktorý zahŕňa ostrú zákrutu, aby sa vyhla veľkému kopcu. Potom tím určí, či budú potrebné dva alebo tri ďalšie lety na dokončenie prechodu severozápadného Séítahu.
Prvý experimentálny let na inom svete sa uskutočnil 19. apríla 2021 a trval 39,1 sekundy. Po ďalších štyroch letoch, ďalších šiestich minútach vo vzduchu a precestovaní celkovej vzdialenosti 499 metrov, NASA previedla Ingenuity do fázy demonštrácie prevádzky , testujúc jej schopnosť poskytnúť pohľad z výšky k misii Perseverance. Po dokončení 21.letu bol vrtuľník vo vzduchu viac ako 38 minút a preletel vzdialenosť 4,64 kilometra.
Zdroj: Web NASA