Na okraji pozorovateľného vesmíru objavili 14 obrovských galaxií

Medzinárodnému tímu astronómov sa podarilo objaviť na samom okraji pozorovateľného vesmíru 14 obrovských galaxií, ktoré sú tak blízko pri sebe, že všetky smerujú k zrážke a k vytvoreniu novej kopy galaxií nepredstaviteľných rozmerov.

Umelecký pohľad na spomínané galaxie. (NRAO / AUI / NSF / S. DAGNELLO)

(SITA) - O objave informovali v článku, ktorý v stredu zverejnil renomovaný vedecký magazín Nature. Jeden z autorov článku, Tim Miller z Yale University, vysvetľuje, že v súčasnosti sa už zrejme všetkých týchto 14 galaxií zrazilo a vytvorilo tak štruktúru porovnateľných rozmerov ako má galaktická kopa Coma, teda vôbec najväčší nám v súčasnosti známy vesmírny objekt.

Keď autori článku hovoria o "súčasnosti", myslia tým stav, ktorý by bol z našej Zeme pozorovateľný o 12 miliárd rokov - teda v hypotetickom prípade, ak by ešte existovala, čo nebude. Novoobjavené obrie galaxie sa totiž nachádzajú v časti vesmíru vzdialenej od nás 12 miliárd svetelných rokov a pohľad na ne je pohľadom do času, keď bol vesmír starý "iba" 1,4 miliardy rokov.

Pôvodný článok: http://www.bbc.com/news/science-environment-43841025

(c) 2018, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.