Objavili najsilnejšiu neutrónovú hviezdu

Vedci objavili doposiaľ najsilnejšiu neutrónovú hviezdu. Nachádza sa tritisíc svetelných rokov od Zeme a je skoro dvakrát masívnejšia ako Slnko. Holandsko-americkí vedci ju objavili pomocou najväčšieho ovládateľného rádioteleskopu Green Bank Telescope v Západnej Virgínii. Tento objav je pre astrofyzikov veľmi dôležitý, pretože vyvracia teórie o zložení materiálu, ktorý tvorí jadro neutrónových hviezd. Doteraz vedci predpokladali, že v jadre tohto vesmírneho objektu, ktorý vzniká výbuchom supernovy, sa môžu okrem neutrónov nachádzať aj také exotické častice, ako hyperóny, kaóny či kvarky.

Okrem toho, že jadro objektu PSR J1614-2230 je mimoriadne husté, ide o hviezdu typu pulzar. Znamená to, že sa okrem iných pohybov aj otáča okolo svojej osi. V prípade hviezdy PSR J1614-2230 ide o rýchlosť 317 otáčok za sekundu. Vysiela pritom rádiové signály, ktoré boli vedci schopní zachytiť vždy, keď dosiahli Zem. Gravitácia hviezdy, okolo ktorej PSR J1614-2230 obieha, spôsobuje, že pulzy sa z pohľadu Zeme spomalia a vedci ich zachytili až neskôr, ako očakávali. Tento efekt tiež využili na vypočítanie hmotnosti oboch objektov.

(c) 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.