Z Novozélanského polostrova Mahia včera vzlietla raketa Electron.

, Autor:
Včera o 16:20 hod miestneho času (6:20 SELČ) vzlietla z novozélandského polostrova Mahia nová súkromná kozmická raketa Electron spoločnosti Rocket Lab. Prečítajte si o nej podrobnosti.

Autor: RocketLab

Rocket Lab je jednou z mála firiem na svete, ktoré zvládli vývoj svojej rakety vlastnými prostriedkami od samého začiatku - a za menej ako štyri roky. Prvá fáza vzletu, zážih druhého stupňa a oddelenie prvého pri dnešnom prvom skúšobnom štarte prebehli v poriadku. Raketa však dnes pri svojej premiére nedosiahla až na obežnú dráhu okolo Zeme. Po nevyhnutných analýzach príčiny sa uskutočnia ešte dva ďalšie skúšobné štarty, ktoré už povolil americký Federálny letecký úrad. Pokiaľ bude všetko v poriadku, prikročí Rocket Lab k začatiu komerčného programu. Zákazníkov už má.

Raketa Electron bude vynášať malé družice a ďalšie podobné náklady s hmotnosťou do 225 kg na rôzne nízke obežné dráhy so sklonom k ​​rovníku 39 až 98 stupňov, vrátane dráhy heliosynchronnej, na ktorej môže do výšky 500 km vyniesť náklad do hmotnosti 150 kg. To všetko za lákavú cenu. Štart jednej rakety má totiž vyjsť na 4,9 milióna dolárov.

Štartovacie rampa súkromného Rocket Lab Launch Complex 1 stojí na novozélandskom Severnom ostrove, na jeho polostrove Mahia medzi Napier a Gisbornom. Miesto pre štarty bolo zvolené s ohľadom na minimálnu pravidelnú leteckú a námornú dopravu v oblasti.

Predstavitelia Rocket Lab uvádzajú, že počítajú s tým, že za rok by mohli pripraviť okolo 30 štartov, neskôr priemerne 1 štart týždenne, pričom medzi dvoma na seba nadväzujúcimi štartmi bude technický personál potrebovať k príprave len 72 hodín. Po začatí plnej výroby možno vraj očakávať viac ako 50 štartov ročne, maximálne však 120 štartov rok. Pre porovnanie, v minulom roku sa uskutočnilo 22 štartov z USA a 82 z ďalších štátov.

Nová súkromná raketa Electron by mala prispieť k väčšej intenzite vypúšťania malých komerčných satelitov za prijateľnú cenu.

Raketa Electron je dvojstupňová a pri jej výrobe sú na trup aj nádrže použité uhlíkové kompozitné materiály, takže konštrukcia je ľahká a pritom dostatočne pevná. Celková výška rakety je 17 m s priemerom 1,2 m. Hmotnosť s nádržami naplnenými palivom je 11 650 kg.

Pre porovnanie: Úspešná súkromná raketa Falcon 9 v1.1 FT je takisto dvojstupňová, vysoká je však 7 metrov, jej priemer je 3,66 m a na nízku obežnú dráhu vynesie až 22 800 kg.

 

ELECTRON:

Prvý stupeň je 12,1 m vysoký, jeho priemer je 1,2 m a hmotnosť bez pohonných hmôt je len 950 kg (hmotnosť s plnými nádržami je 9 250 kg). Nádrže sú tlakované héliom.

Druhý stupeň je vysoký 2,4 m a jeho priemer je 1,2 m. Prázdna hmotnosť je len 250 kg, hmotnosť paliva je 2 150 kg.

Aerodynamická hlavica chrániaca nákladový priestor je vysoká 2,5 m, jej priemer je 1,21 m a hmotnosť 50 kg.

Do nákladného priestoru by sa mala vojsť malá družice alebo podobné zariadenie, alebo 82 základných CubeSatov, prípadne kombinácia týchto nákladov.

Motory:

V prvom stupni je 9 motorov Rutherford, vyvinutých takisto spoločnosťou Rocket Lab, s celkovým štartovacím ťahom 147 až 162 kN pri hladine mora (maximálny ťah vo vákuu je 182,3 kN). Riadenie rakety počas letu sa zabezpečuje nakláňaním trysiek všetkých deviatich motorov. Priebeh vzletu kontroluje palubný počítač. Avionika a počítač sú uložené v druhom stupni. Ťah jedného motora pri hladine mora je 16,9 kN, vo vákuu až 20,3 kN. Špecifický impulz je 303 sekúnd, doba horenia okolo 155 sekúnd. Priemer trysky je 20 cm. Všetkých deväť motorov je v prvom stupni usporiadaných vo formácii osemuholníka s motormi v každom vrchole a s jedným motorom uprostred.

Hmotnosť jedného motora je 20 kg bez elektrických batérií!

V druhom stupni je iba jeden motor Rutherford Vac (vacuum) s ťahom 22 kN. Špecifický impulz je 333 s, doba horenia okolo 320 s. Nakláňaním trysky sa ovláda klonenie a klopenie rakety, točenie ovládajú korekčné trysky na stlačený vzduch.

Pohonné látky tvorí vysoko rafinovaná forma petroleja s americkým označením RP-1 (Rocket Proppelant alebo tiež Refined Petroleum) a kvapalný kyslík.

Variant motora upravený pre 2. stupeň rakety pre činnosť vo vákuu sa odlišuje širšou tryskou. Inak sú oba motory konštrukčne rovnaké (motor pre 1. stupeň má ťah pri hladine mora 16,89 kN a ťah vo vákuu 20,33 kN), čo znižuje nutné výrobné náklady.

Motor je okrem iného zaujímavý tým, že pri výrobe niektorých jeho súčastí (vstrekovač, čerpadlá, hlavné palivové ventily, spaľovacia komora) sa používa 3D tlač. Podľa informácií z firmy Rocket Lab stačí na tlač dielov pre jeden motor približne 24 hodín!

Ďalšou novinkou je používanie elektricky poháňaných čerpadiel paliva aj okysličovadla. Dve čerpadlá, jedno pre palivo a druhé pre oxidačné činidlo, sú poháňané duálnym bezuhlíkovým elektromotorom na jednosmerný prúd. Motor s veľkosťou fľaše na vodu dáva výkon 37 kW (50 konských síl) a dokáže roztočiť čerpadlo na 40 tisíc otáčok za minútu. Elektrickú energiu dodáva celkom 16 lítium-polymérových batérií. V prvom stupni v jeho spodnej časti je 13 batérií, zvyšné 3 sú v druhom stupni. Väčšia hmotnosť batérií je síce ich určitou nevýhodou, ale nie tak zásadnou. Pre čerpadlá deviatich motorov prvého stupňa poskytujú výkon viac ako 1MW.