Očakávame štart rakety Falcon 9 s družicou SES-10

, Autor:
Na štartovacom komplexe LC 39A na Myse Canaveral sa netrpezlivo očakáva ďalší štart rakety Falcon 9 v1.2 s luxemburskou komunikačnou družicou SES-10. Ide totiž o mimoriadnu udalosť. Znovu totiž bude použitý prvý stupeň rakety Falcon 9 v1.2, ktorý už 8. apríla 2016 vzlietol s nákladnou loďou Dragon CRS-8 pri jej zásobovacom lete k Medzinárodnej kozmickej stanici a potom sa úspešne vrátil a pristál.

Ide o ďalší prelomový krok v histórii raketovej a kozmickej techniky. Štart sa má uskutočniť po polnoci nášho času z dneška na zajtrajšok (štartovej okno sa otvára o 0:27 nášho času dnes po polnoci a potrvá približne 2 hodiny)

 

Pôjde o celkom už 32. štart rakety Falcon 9, z toho 12. štart varianty Falcon 9 v1.2 a o tretí štart z rampy LC-39A. Táto rampa sa významne zapísala do programu Apollo aj štartov raketoplánov a teraz sa v nájme spoločnosti SpaceX zmenila na miesto priekopníckych komerčných štartov.

 

A ešte niekoľko podrobností a zaujímavostí:

 

  1. Niekto iste namietne, že podobne opakovane boli predsa využívané už štartovacie stupne SRB (Space Shuttle Solid Rocket Booster) na tuhé pohonné hmoty, ktoré boli súčasťou celého komplexu STS (Space Transportation Systém) amerického raketoplánu, tvoreného dvoma motormi SRB, rozmernou nádržou pohonných hmôt ET (External Tank) a viacnásobne používaným raketovým klzákom (Space Shuttle). Podobne sa tiež pripomína, že opakovane je používaná tiež raketa Blue Origin New Shepard, ktorá vynáša návratovú kabínu určenú pre pripravovanú komerčnú turistiku na balistickú dráhu. Teraz ide však o niečo celkom iné, o skutočný prelom. Prvýkrát bude totiž použitý kompletný prvý stupeň už raz vypustenej klasickej rakety (označený je sériovým číslom č. 021).
  2. A pretože je opäť naplánovaný návrat prvého stupňa, vyplávala už pred týždňom špeciálna plošina ASDS (Autonomous Spaceport Drone Ship) do určenej oblasti Atlantiku. Na plošinu približne s rozmermi futbalového ihriska sa bude musieť raketový stupeň presne naviesť a mäkko dosadnúť. S ďalším, teda v poradí tretím, využitím prvého stupňa s poradovým číslom 21 sa však vo SpaceX už nepočíta. Plynie to zo sľubu, že v prípade úspešného návratu dostane spoločnosť SES (Société Européenne des Satellites) niektoré diely z tohto stupňa, aby ich mohla vystaviť vo svojom sídle v Betzdorfe vo východnom Luxembursku.
  3. Hoci spoločnosti SpaceX a SES oficiálne nezverejnili detaily uzavretej zmluvy ohľadne vypustenia družice SES-10 raketou Falcon 9 v1.2, pripomínajú sa slová prevádzkovej riaditeľky Gwynne Shotwellovej zo SpaceX, ktorá už vlani uviedla, že v ponuke bola desaťpercentná zľava. Podľa iných prameňov mohlo ísť dokonca o tridsaťpercentnú zľavu. Za komerčný štart Falcon 9 V1.2 sa bežne uvádza cena okolo 62 až 65 miliónov USD. Podľa Shotwellovej by mala byť postupom času zľava ešte väčšia. Nedávno Shotwellová tiež uviedla, že SpaceX počíta tento rok až s približne šiestimi štartmi s využitím už raz použitých prvých stupňov nosnej rakety Falcon 9. Spoločnosť SpaceX však zatiaľ oficiálne tento počet nepotvrdila a nespresnila, ktorých z plánovaných štartov by sa to malo týkať. Všetko samozrejme záleží na vyhodnotení súčasného štartu rakety s družicou SES-10. SpaceX však úplne vážne počíta s využívaním prvých stupňov svojich rakiet, a snáď niekedy v budúcnosti aj s možnosťou opätovného použitia druhých stupňov. Dokladá to urýchlené budovanie servisného strediska priamo v prístave na Myse Canaveral, kam plávajúce plošina ASDS priváža stupne, ktoré sa úspešne vrátili. Spoločnosť si potrebné pozemky s rozlohou 16 000 m2 prenajala zatiaľ na päť rokov. Už teraz využíva súčasné budovy bývalého zariadenia NASA a v najbližšej dobe tu pripravuje vybudovanie hangáru s rozlohou okolo 4000 m2. V tomto novom servisnom hangári budú nielen uskladnené použité prvé stupne, ale predovšetkým tu budú postupne renovované a pripravované k ďalšiemu štartu. Odpadne tak doterajšie putovanie použitého raketového stupňa medzi Floridou, kde sa vykonáva prvý servis a očistenie od spalín a predovšetkým agresívnej morskej vody, do strediska SpaceX v Kalifornii k renovácii a odtiaľ do ďalšieho strediska v McGregor v Texase na testovanie. Počíta sa totiž s tým, že aj testy by sa vykonávali na jednej z dvoch rámp LC-39A alebo SLC-40 na Myse Canaveral, ktoré má SpaceX k dispozícii. Zásadne to skráti potrebný čas. Napríklad pre súčasnú premiérovú misiu renovovaného prvého stupňa pri štarte s družicou SES-10 trvala renovácia vrátane testovania asi 4 mesiace, v súčasnosti sa táto doba pohybuje okolo 6 až 8 týždňov, ale v blízkej budúcnosti by malo dôjsť k ešte zásadnejšiemu skráteniu na 2 až najviac 4 týždne.

 

 

Ak sa teraz opäť podarí úspešné pristátie, bude to nový krok, otvárajúci možnosti viacnásobného používania prvých stupňov nosných rakiet a teda nie nepodstatného zníženae nákladov na jednotlivé štarty. Úspechy Elona Muska a jeho nadšených spolupracovníkov zo SpaceX sú nielen inšpiráciou, ale stali sa aj do určitej miery veľkou výzvou - v polovici marca oznámila Čína, že zvažuje pri svojich kozmických raketách viacnásobné použitie ich základných prvých stupňov. Po štarte z vnútrozemských kozmodrómov by stupne pristávali na pevnine, pri štartoch z kozmodrómu Wenchang (Wen-čchang) by pristávali na mori.


Priamy prenos štartu rakety Falcon 9 s družicou SES-10 môžete sledovať napríklad na portáli: https://spaceflightnow.com (stačí sa pripojiť po polnoci nášho času, po štvrť hodine od štartu - držme palce, aby prebehol úspešne) už budeme vedieť, či úspešne dopadlo aj pristátie prvého stupňa.