Zomrel fyzik Ronald Drever, ktorý sa podieľal na zachytení gravitačných vĺn

Vo veku 85 rokov skonal minulý utorok škótsky experimentálny fyzik Ronald Drever, ktorého poznatky viedli k prvému detekovaniu gravitačných vĺn v roku 2015. Ako uviedla Dreverova rodina, vedec skonal v Edinburghu po tom, ako sa mu náhle zhoršil zdravotný stav.

(SITA) - Ronald William Prest Drever sa narodil v októbri 1931 v škótskom Bishoptone a vyštudoval na Glasgowskej univerzite. Od roku 1977 pôsobil na California Institute of Technology, kde sa venoval teórii gravitačných vĺn, ktorých existenciu predpokladal už Albert Einstein vo svojej Všeobecnej teórii relativity. Bol jedným z objaviteľov Pound-Drever-Hallovej techniky stabilizácie laseru, ktorá významne prispela k zachyteniu gravitačných vĺn. To sa podarilo vďaka zariadeniam Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO), ktoré sa nachádzajú v USA, konkrétne v Hanforde v štáte Washington a v Livingstone v Louisiane. Práve Drever bol jedným zo zakladateľov tohto projektu, pričom vlani za svoju prácu získal viacero významných ocenení, vrátane Gruberovej ceny za kozmológiu, Kavliho ceny za astrofyziku a Breakthrough Prize in Fundamental Physics. Všetky tri menované ocenenia spolu s ním dostali aj ďalší dvaja zakladatelia projektu LIGO Rainer Weiss a Kip Thorne.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.com a archívu agentúry SITA.

Pôvodný článok: http://www.bbc.com/news/science-environment-39212305

(c) 2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.